13 Eki 2009

New York

Haftasonu NY'a gittik..
Hem kaldığımız yere yaklaşık 3.5 saat kadar uzakta olması hem de ilkokul arkadaşımın orada olması nedeniyle buralara gelmişken orayı da görelim dedik.
Burada otoyollar çok güvenli, öyle aşırı hız yapan yok, tırlar bile doğru düzgün sürüyorlar araçlarını..Çünkü kurallar katı, ceza direk evine geliyor, öyle rüşvetle şunla bunla da kuralları çiğneyemiyorsunuz.. Korkmadan, stres olmadan yolda gitmek güzel..
New Yorkla ilgili gezi sayfalarına bakınca doğru düzgün NY hakkında bilgi veren bir site bulamadım.. Oysa ben, netten gideceğim yeri iyice araştırıp, haritadan bulup , öyle gitmeyi tercih ediyorum.. Böylece hem zaman kaybı olmuyor hem de daha planlı bir şekilde her yeri gezebiliyoruz.Bu arada bizim evin gezi direktörünün benim olduğumu söylememe gerek yok herhalde :)

Burada size nereleri gezmeniz gerektiğini anlatacağım, böylece gittiğinizde zorluk çekmeyeceksiniz :)

Arkadaşımın evi Manhattan'a trenle 25 dakika uzakta Little Neck denilen bir yerdeydi.. Eşi sağolsun bize güzel bir plan yaptı ve böylece zaman kaybetmeden birçok yeri gezebildik..

Öncelikle bilmeyenler için New York aslında bir eyaletin adı..Amerika, eyaletlere bölünmüş bir ülke aslında..Manhattan ise gezilecek yerlerin, resimlerde gördüğümüz gökdelenlerin vs olduğu bir ada.. İki kıta parçasının arasında, yüz ölçümü İstanbul Boğazıyla hemen hemen eş olan ama eyaletin kalbinin attığı, üstünde bir sürü gökdelenler, işyerleri , altında ise 7 kat tren ve tranvay istasyonlarının olduğu bir ada! Nasıl taşıyor dimi ..

Manhattan boylamasına caddeler (avenue) enlemesine sokaklarla (street) bölünmüş..Böylece gideceğiniz yerleri bulmanız çok kolay..
Biz cumartesi günü önce midtownu gezdik..Yani adanın orta kısmını.. Zaten birçok gezilecek yer burada..
Midtownda 5.ve 6. caddeyi duymayan yoktur herhalde..Özelliği ise bu caddelerin mağazalarla dolu olması.. Bu iki caddenin arasında dünyanın en büyük mağazası Macy's bulunmakta.. Gezmeniz bir gününüzü alabilir, o yüzden dikkat :) Önce gezilecek yerleri bitirin sonra vaktiniz kalırsa buraya gelirsiniz :)
New York'u tepeden iki yerden izleyebilirsiniz..Birincisi Empire State Building ,diğeri ise Rockefeller Center..
(Empire State Building)
Empire State, bu adadaki tüm gökdelenlerin en uzunu..Ama biz Empire State'li bir New York görmek istediğimizden Rockefeller'a çıktık..Rockefeller 6. cadde 47 . sokakta..Gerçekten yukarıdan eyaleti ve Manhattan'ı izlemek çok güzeldi.. (Rockefeller Center'dan Central Park)
(Rockefeller Center'dan NY ve Empire State)
(Rockefellerden görünüm)
Oradan çıktıktan sonra 7. caddeye geçip 42. sokağa geçtik..Burada Times Square bulunmakta..Times Square 'e akşam üstü yada akşam olunca gitmenizi öneririm..Her yer ışıl ışıl, tabelalar rengarenk,heryer nasıl kalabalık anlatamam..

(Times Square)

Bu arada Times Square'e çok yakın yine gökdelenlerin arasında Bryant Park'da mola verip çay-kahve içebilirsiniz.
(Bryant Park)

7. caddeden ilerleyip 59. sokağa doğru ilerlediğinizde önünüze Central Park çıkacaktır..Central Park toplam 4. cadde 51 sokaktan oluşuyor desem ne kadar büyük olduğunu anlatmış olurmuyum :)
Gökdelenlerin arasında böyle bir park olması çok hoş ama.. İçinde spor yapanlar, gezenler, bisiklete binenler... Özellikle içine girmişken Bephasta bölümüyle Mall kısmını görmenizi tavsiye ederim..
Parkı yürüyerek gezmek istemezseniz parkın önünde at arabaları bulunuyor yada arkada at arabası gibi yerde oturup önde sürücünün bisiklete binerek sizi gezdirdiği araçlar var..
Tam anlatamadım ama resimden anlaşılır herhalde :) Önde bisikleti süren rehber,arkada siz :))
Biz ikincisini tercih ettik hem bisikleti süren kişi size rehberlik de ediyor böylece gezdiğiniz yerin neresi olduğunu biliyorsunuz hem de istediğiniz yerde sizi indirip resim çekmenize izin veriyor.
(Central Park Bephesta bölümü.. Gerçekten rüya gibi)

Central Parkın hemen köşesinde Colombus Square bulunmakta..
(Colombus Square)

Bu arada acıktık ne yapacağız diyorsanız..Hoş gelmeyebilir ama bizde önce çekinerek denemiştik birçok sokağın başında Halal Food diye arabalarının içlerinde et, tavuk pişirerek ekmek arası yada pilav üstü satan yerler var. .Genelde yapan kişiler Malezyalı yada o taraflardan biryerden oluyor.. Korkumuzun aksine gerçekten çok lezzetlilerdi, tavsiye ederim.. Bu arada Türk Lokantaları da var etrafta..Ona da gittik tabii, ama o biraz daha uzaktaydı..3. caddede Ali Baba diye bir Türk yeri var orasıda çok güzeldi..Geldiğimizden beri ilk defa kebap yemek iyi geldi :)))
Times Square'de Madam Tussauds bulunmakta..Balmumu müzesi..Biz orayı vakit yetmediğinden gezemedik ama bir dahaki gidişimizde gitmeyi düşünüyoruz..
Ertesi gün downtowna gittik..Manhattan'ın aşağı bölgesi oluyor..
Burada 1875 yılında yapılmış Brooklyn Köprüsünü yürümenizi tavsiye ederim.Tarihi , hoş bir köprü..Hem etrafı buradan izlemek güzeldi..
(Brooklyn Köprüsü)
Brooklyn Köprsünden Manhattan'a geçtiğinizde sol tarafa doğru Battery Park'a gidiniz..Buradan Özgürlük Anıtına giden gemiler bulunmakta.. Özgürlük Anıtı, Manhattan adasına yakın bir adanın üstünde bulunmakta..Uzaktan izlemek aşağıdaki gibi olduğundan adaya gemiyle gitmek gerekiyor..
Gemiyle adaya ulaştıktan sonra adada gezebilirsiniz. Daha sonra da gemi sizi yine oraya yakın, eskiden zencilerin geçiş yeri olan ve geçişte sağlık kontrolüne tabii tutuldukları Elisa Adasına götürüyor..

Özgürlük Anıtından çıktıktan sonra, gemilerin kalktığı yere yakın olan Wall Street'e geçtik..Wall Stres ve Financial Center birbirlerine çok yakınlar zaten..Bu arada Wall Streetteki ünlü boğanın önünde resim çektirmenizi tavsiye ederim..
Oradan çıkıp midtowna doğru gittiğinizde eski dünya ticaret merkezinin olduğu yeri görebilirsiniz..Tabii şuan inşaat halinde.. Ticaret merkezlerinin alanı gerçekten epey geniş..Bu kadar gökdelenin arasında,bu kadar büyük bir alanın içinde yaşanan olayı düşündüğünüzde , gerçekten büyük bir olaymış diyor insan..Tabii burası NY, böyle bir olay nasıl olur, gerçek mi kurgu mu anlayamıyor insan...Neeeyseee konu derin,geçelim....

Bunlar ana gezilmesi gereken yerler,onun dışında adada birçok müze bulunmakta onları gezebilirsiniz,bu arada eski bir kilise olan Trinity Church'e de gidebilirsiniz (hemen Wall Street'in karşısında)..Yada tüm gününüzü alışverişe verebilirsiniz..Tabii şu var ki NY pahalı bir şehir.. Arabayla adaya girdiğinizde bir para alıyorlar (5.50 dolar), çıkarken yine alıyorlar..Manhattan adasına trenle girmek bile pahalı.. Hafta içi rush hourda gidiyorsanız (yani işlerin en çok olduğu sabahtan akşamüstüne kadar) bilet fiyatı 8 dolar, ama diğer zamanlarda haftasonu mesela 3.50 dolar.. Adamlar herşeyi paraya bağlamışlar, yaşaması zor bir yer yani..Ama tabii gezmekte iyi oluyor.

Bunun dışında ben Boston'u daha çok sevdim..Burası çok karmaşık ve hep trafik var..İnsanlarda Bostondaki kadar anlayışlı değil..Böyle işte :)